Aardingslaken ervaring en onderzoeken

Laatst bijgewerkt in augustus 2023

Aardingslakens worden steeds populairder onder mensen die bewust bezig zijn met hun gezondheid. Wij horen dan ook veel verhalen van mensen die geholpen zijn met hun slaap- en gezondheidsproblemen door een aardingslaken.

Deze innovatieve lakens beloven een betere connectie met de aarde te bieden, wat kan leiden tot verschillende voordelen voor de algehele gezondheid.

In dit artikel zullen we dieper ingaan op aardingslakens en zal ik mijn persoonlijke ervaringen uiteraard met je delen.

Belangrijkste punten

  • šŸ’” Een aardingslaken is een speciaal type laken dat is ontworpen om je te aarden terwijl je slaapt.
  • šŸ’” Een aardingslaken werkt door de natuurlijke energie van de aarde te geleiden naar je lichaam terwijl je slaapt.
  • šŸ’” Voordelen van een aardingslaken zijn onder andere verbeterde slaapkwaliteit, verminderde ontsteking en pijn, verhoogde energie en vitaliteit, verminderde stress en angst, en verbeterde algemene gezondheid.
  • šŸ’” Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat aardingslakens gunstige effecten kunnen hebben op gezondheid, stressvermindering, ontsteking, bloedcirculatie en spierherstel.

Wat is een aardingslaken?

Een aardingslaken is een speciaal type laken dat is ontworpen om je te aarden terwijl je slaapt. Het is gemaakt van geleidend materiaal, meestal zilverdraad, dat verbonden is met een aardingskabel. Deze kabel kan op zijn beurt worden aangesloten op een geaard stopcontact of een aardingsstaaf buiten.

Hoe werkt een aardingslaken?

Een aardingslaken werkt door de natuurlijke energie van de aarde te geleiden naar je lichaam terwijl je slaapt. Het geleidende materiaal in het laken zorgt ervoor dat er een elektrische verbinding tot stand komt tussen jou en de aarde. Deze verbinding helpt om statische elektriciteit en elektromagnetische straling af te voeren die zich gedurende de dag in je lichaam heeft opgebouwd.

Voordelen van een aardingslaken

  1. Verbeterde slaapkwaliteit: Slapen op een aardingslaken kan de kwaliteit van je slaap verbeteren door het verminderen van elektromagnetische interferentie en het bevorderen van een diepere, meer ontspannen slaap.

  2. Verminderde ontsteking en pijn: Aarding kan helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen en pijn te verzachten. Veel mensen ervaren verlichting van chronische pijn, artritis en andere aandoeningen.

  3. Verhoogde energie en vitaliteit: Doordat je lichaam beter in balans is en je bloedcirculatie wordt verbeterd, kunnen aardingslakens bijdragen aan een verhoogde energie en vitaliteit gedurende de dag.

  4. Verminderde stress en angst: Aarding kan helpen om stress en angst te verminderen door je zenuwstelsel te kalmeren en een gevoel van ontspanning te bevorderen.

  5. Verbeterde algemene gezondheid: Regelmatig gebruik van een aardingslaken wordt geassocieerd met een verbeterde algehele gezondheid, waaronder een beter immuunsysteem, verbeterde spijsvertering en een verhoogde mentale helderheid.

Wetenschappelijke onderzoeken over het effect van aardingslakens

Er hebben heel wat onderzoek plaatsgevonden over aarden. Hieronder zijn enkele van deze onderzoeken voor je opgesomd.

In dit onderzoek werd aangetoond dat het aarden van massagetherapeuten tijdens hun werk en slaap gedurende 4 weken gunstige effecten kan hebben op hun gezondheid. De resultaten toonden een vermindering van stress, gemeten aan de hand van hartslag, ademhaling en hartslagvariabiliteit (HRV), en een verlaging van de bloedviscositeit die minstens Ć©Ć©n week na het stoppen van het aarden aanhield.

Dit wetenschappelijk onderzoek onderzocht de toepassing van klinisch aarden bij verschillende patiƫnten. De resultaten toonden significante verbeteringen in de bloedcirculatie, vermindering van ontstekingen en pijn, en verbeterde slaap.

Dit onderzoek onderzocht de relatie tussen aarden en ontsteking in het lichaam. Uit eerdere studies is gebleken dat chronische ontsteking verband houdt met verschillende ziekten. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat aarden de ontsteking kan verminderen en mogelijk een rol kan spelen bij het voorkomen van chronische ziekten

Dit onderzoek toont aan dat direct contact van het menselijk lichaam met de aarde (aarden of earthing) interessante effecten heeft op de fysiologie en gezondheid. Dit onderzoek onderzocht de effecten van 2 uur aarden op de lading van rode bloedcellen (zeta-potentiaal) en de samenklontering van deze cellen.

Aarden verhoogde de zeta-potentiaal in alle monsters met gemiddeld 2,70 en verminderde significant de samenklontering van rode bloedcellen. Deze bevindingen suggereren dat aarden de viscositeit van het bloed vermindert en het cardiovasculaire risico kan helpen verminderen.

Dit onderzoek heeft aangetoond dat het verbinden van een persoon met de aarde veranderingen in de lichaamsfysiologie teweegbrengt. In dit onderzoek werd gekeken naar de effecten van aarden na het uitvoeren van matige inspanningen op pijn, creatinekinase (CK) en bloedwaarden.

Twee groepen gezonde jonge mannen werden willekeurig verdeeld: de aarde-groep (n=16) en de nep-aarde-groep (n=16). Beide groepen hadden last van pijn na de inspanning. Op dag 2 ervoer de nep-aarde-groep een significante stijging van CK, terwijl dit bij de aarde-groep niet significant was. Daarnaast werden bij de aarde-groep op dag 3 meer neutrofielen en op dagen 2 tot 4 significant meer bloedplaatjes waargenomen.

Het aarden verminderde de schade aan de spieren, wat verdere studies rechtvaardigt naar de effecten van aarden op spierherstel.

Dit zijn slechts enkele studies over het effect van aardingslakens. Er zijn nog veel meer onderzoeken gedaan. Met een beetje research kun je ze gemakkelijk vinden en lezen.

Mijn persoonlijke ervaring met een aardingslaken

Als persoon die altijd op zoek is naar manieren om mijn gezondheid te verbeteren, stuitte ik op het aarden van je lichaam. Via mijn zoektocht kwam ik terecht op aardingslakens. Intrigerend en nieuwsgierig besloot ik er een te proberen. Ik kocht een aardingslaken op basis van aanbevelingen van anderen en wat eigen onderzoek. Ik was heel benieuwd of ik een verschil zou merken.

aardingslaken van Aarding in verpakking

In de afbeelding hierboven zie je het aardingslaken dat ik besteld hebt. Ik heb het diezelfde avond natuurlijk meteen geprobeerd.  

Het idee dat ik nu letterlijk in contact stond met de aarde terwijl ik sliep, gaf me een gevoel van verbinding en rust. Het laken had ik onder mijn hoeslaken gedaan, zodat je het niet voelt, niet snel verschuift of snel wordt beschadigd. Je hoeft namelijk niet met je blote huid op het laken te liggen.

Wij hebben ook een aardingslaken genomen die niet het volledige bed dekt. Ook dit is niet nodig. Zolang een groot gedeelte van het lichaam in verbinding kan komen. In de foto hieronder zie je hoe wij een halflaken horizontaal hebben neergelegd. Je kan er uiteraard ook voor kiezen een groot laken te proberen of alleen een aardingskussen.

aardingslaken op matras

In de eerste paar nachten merkte ik een diepere slaap en dat ik ā€™s ochtends uitgerust wakker werd. Of het daadwerkelijk door dat laken kwam of gewoon puur toeval was, kan ik natuurlijk niet zeggen. Ik vind het Ć¼berhaupt altijd lastig om bij dit soort producten aan te geven of het daadwerkelijk mijn gezondheid heeft verbeterd. Er zijn namelijk ontzettend veel andere dingen die van invloed zijn op je slaap.

Nu ik een tijdje een aardingslaken gebruik, kan ik wel degelijk zeggen dat het een waardevolle toevoeging is aan mijn dagelijks leven. Het heeft me geholpen om beter te slapen en me energieker te voelen. Ik vind het nog steeds moeilijk voor te stellen dat een simpel laken zulke positieve effecten kan hebben. Het kan ook een placebo-effect zijn, in dat geval ben ik alsnog blij!

Dus, als je op zoek bent naar een natuurlijke manier om je slaapkwaliteit te verbeteren, stress te verminderen en je lichaam te ondersteunen bij het omgaan met de moderne omgeving, zou ik zeker een aardingslaken aanraden. Het heeft mijn leven positief beĆÆnvloed en ik ben erg blij dat ik deze ontdekking heb gedaan.

Het gebruik van een aardingslaken was supermakkelijk. Je spreidt het laken over je matras, verbindt vervolgens het aardingssnoer met het stopcontact dat geaard is (zie de afbeelding hieronder) en je kunt gaan liggen! Je hoeft je geen zorgen te maken over een verbinding van elektriciteit. Dat is namelijk niet het geval bij deze constructie.

aardingskabel in het stopcontact

Disclaimer: houd er rekening mee dat dit mijn persoonlijke ervaring is en dat de effecten van aardingslakens kunnen variƫren van persoon tot persoon.

Hoe kies je het juiste aardingslaken?

Bij het kiezen van een aardingslaken zijn er enkele belangrijke factoren om rekening mee te houden:

  1. Kwaliteit van het geleidende materiaal: Zorg ervoor dat het laken is gemaakt van hoogwaardig en duurzaam geleidend materiaal, zoals zilverdraad, om een optimale geleiding te garanderen.

  2. Juiste maat: Kies een aardingslaken dat past bij de afmetingen van je matras, zodat het goed blijft liggen en je er comfortabel op kunt slapen.

  3. Veiligheid: Controleer of het aardingslaken voldoet aan de veiligheidsnormen en of het is getest op elektromagnetische compatibiliteit.

  4. Klantbeoordelingen: Lees beoordelingen van andere gebruikers om inzicht te krijgen in de ervaringen en tevredenheid met het specifieke aardingslaken dat je overweegt.

Mijn conclusie over aardingslakens

Aarding wordt beschouwd als een eenvoudige en natuurlijke methode om verbinding te maken met de aarde en kan diverse voordelen bieden voor de gezondheid. Door gebruik te maken van een aardingslakens kan iedereen profiteren van de voordelen van aarding tijdens je nachtrust.

Aarding kan helpen bij het ontspannen, het opbouwen van weerstand, het verminderen van ontstekingen en het bevorderen van een betere slaap en herstel. Wetenschappelijk onderzoek naar aardingslakens ondersteunt de positieve effecten van aarding op het lichaam.

Persoonlijk vind ik het altijd lastig om te zeggen of een bepaald product daadwerkelijk heeft gezorgd voor een betere gezondheid. Ik doe namelijk ontzettend veel dingen voor mijn gezondheid en er zijn te veel factoren die van invloed zijn.

Voor mij voelt het idee al goed. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs en een aardingslaken is slechts een kleine aanpassing in mijn leven. Ik zag dan ook geen reden om het niet te proberen. Er is overigens altijd een kans aanwezig dat het me op de lange termijn nog meer zal helpen. Dat alleen, vond ik al het proberen waard.

Indien je ook geĆÆnteresseerd bent in een aardingslaken: mijn aardingslaken is van Aarding. Dit laken heb ik gekocht via bol.com. Zo zijn er maar weinig aanbieders en waren de reviews veelbelovend.

aardingslaken

Veelgestelde vragen over aardingslakens

Is een aardingslaken veilig?

Ja, aardingslakens zijn over het algemeen veilig om te gebruiken, zolang ze voldoen aan de veiligheidsnormen en juist worden geĆÆnstalleerd.

Hoe lang duurt het voordat ik de voordelen van een aardingslaken ervaar?

Dit kan variƫren, maar veel mensen merken al na de eerste dag verschil in hun slaap en gezondheid. Dit verschilt uiteraard per persoon. Probeer een aardingslaken consistent te gebruiken.

Kan ik een aardingslaken delen met mijn partner?

Ja, er zijn aardingslakens verkrijgbaar in verschillende maten, inclusief tweepersoonsuitvoeringen, zodat je het kunt delen met je partner.


Roos Portman - Auteur ontspanningsartikelen

Over de auteur

Roos is een vaste schrijfster bij Health Guide. Ze schrijft over allerlei dingen waar ze in het dagelijks leven mee bezig is. Roos heeft een achtergrond in yoga, meditatie en mindfulness. Verder is ze altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van gezondheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *